Kada kreiptis?

Ištikus kriziniam įvykiui

Krizinis įvykis – tai netikėtas atsitikimas, kuris sukrečia organizaciją, bendruomenę, šeimą ar žmogų ir yra susijęs su realia ar suvokiama grėsme žmonių sveikatai ar gyvybei. Lietuvoje vieni dažniausių tokių įvykių yra susiję su netikėtomis kolegų, artimųjų mirtimis, bandymais nusižudyti ar nelaimingais atsitikimais. Skubi ir tinkama psichologinė pagalba po sukrečiančio įvykio gali padėti efektyviai sumažinti krizės keliamą riziką ilgalaikei žmonių psichikos sveikatai ir organizacijų veiklai.

Savižudybė ar savęs žalojimas

Jeigu nusižudė arba bandė žudytis, save žalojo jūsų įmonės, organizacijos narys ar artimasis, o jūs ir jūsų komandos nariai jaučiate nerimą, patiriate emocinį stresą, psichologo konsultacija yra labai svarbi. Specialistai suteiks skubią psichologinę pagalbą, padės pasirūpinti jūsų emocine sveikata ir padės įvertinti, kaip toliau bendrauti su save žalojusiu ar bandžiusiu žudytis asmeniu.

Staigi mirtis ar nelaimingas atsitikimas

Nelaimingas atsitikimas, smurtas darbe, mokykloje ar šeimoje smarkiai paveikia su įvykiu susijusius asmenis. Jie jaučiasi sutrikę, sunerimę ir sukrėsti. Šiuo atveju psichologo konsultacija gali padėti nusiraminti ir sustabdyti jaučiamą nerimą.

Karo sukeltas nerimas

Nerimas dėl karo ir jo padarinių gali paveikti tiek organizacijas, tiek šeimas ar su karo pabėgėliais dirbančius asmenis. Nežinia, baimė dėl savo ar artimųjų saugumo ir neapibrėžtumas gali smarkiai paveikti emocinę sveikatą. Jeigu savo aplinkoje jaučiate nerimą dėl karo, dirbate su karo pabėgėliais ar ketinate keliauti į karo zoną padėti, susisiekite su mobilios komandos psichologais – jie suteiks jums svarbių žinių ir pagalbą.

Trumpuoju telefono numeriu 1815 gali kreiptis įvairios organizacijos, įmonės, bendruomenės, šeimos ir kitos asmenų grupės, patyrusios netikėtas krizines situacijas. 

Psichologinių krizių valdymo paslaugos teikiamos įvykus kriziniam įvykiui, kuris atitinka bent vieną iš šių kriterijų:

artimasis giminaitis, bendradarbis ar kitas asmuo, susijęs emociniais ryšiais:

patiria ūmią psichikos būklę, kai asmuo iškreiptai suvokia ir (ar) praranda racionalų ryšį su realybe;
patiria smurtinę mirtį, nusižudo arba bando žudytis;
staigiai miršta ar patiria terminalinę būklę dėl kitų priežasčių;
yra nukentėjęs nelaimingame atsitikime, kuriame sužeistas ar žuvo žmogus, yra įtariamas tokio nelaimingo atsitikimo kaltininkas ar kitaip emociškai paveiktas nelaimingo atsitikimo aplinkybių;
tapo smurtinio nusikaltimo, kuriame sužeistas ar žuvo artimasis giminaitis, liudininku, ar yra kitaip emociškai paveiktas tokio krizinio įvykio;
tampama nelaimingo atsitikimo ar žmogaus mirties liudininku (-ais);
dėl krizinio įvykio sukeltų pasekmių jaučiamas į konkretų asmenį ar asmenų grupę nukreiptas itin didelis neigiamas visuomenės, socialinių tinklų ir (ar) žiniasklaidos dėmesys;
kitos situacijos, kai paslaugų gavėjas buvo paveiktas krizinio įvykio, dėl kurio išgyvena psichologinę krizę, ir, Skambučių centro specialistų nuomone, yra poreikis teikti psichologinių krizių valdymo paslaugas, prioritetą teikiant nurodytoms paslaugų gavėjų grupėms.

Susisiekti su psichologinių krizių pagalbos centru gali organizacijų administracijos atstovai, krizių valdymo komandos, taip pat pavieniai asmenys, matantys, kad jų bendruomenėje ar organizacijoje esantiems žmonėms reikalinga skubi krizių specialistų pagalba.

Organizacijos ir įmonės

staigi organizacijos nario mirtis arba savižudybė;
klientų ar kitų asmenų grasinimai, smurtas;
nelaimingas atsitikimas gamyboje;
gaisras, sprogimas, pastato griūtis, auto įvykiai ir pan.

Ugdymo įstaigos

nelaimingas atsitikimas, susijęs su žala sveikatai ar gyvybei;
bendruomenės nario mirtis;
fizinio smurto atvejai, stipriai paveikę bendruomenę;
savižudybė ar bandymas nusižudyti;
karo veiksmai, stipriai veikiantys bendruomenės narius;
kitas sukrečiantis, pavojingas įvykis.

Šeimos, bendruomenės

netikėtos artimojo ar kito žmogaus mirties;
savęs žalojimo;
avarijos, kai kilo grėsmė sveikatai ar gyvybei;
žmogaus dingimo;
užpuolimo, išprievartavimo ir kt.

PAGALBOS TEIKIMAS

Skubios konsultacijos:

Skubi pirminė psichologo konsultacija teikiama susisiekus su Psichologinių krizių pagalbos centru trumpuoju nemokamu numeriu 1815 I-V 9–19 val., VI 9–15 val., įskaitant šventines dienas.
Antra konsultacija teikiama MPKĮK vadovo, bendruomenei, šeimos nariams, administracijos atstovui ar už krizės valdymą atsakingam asmeniui, siekiant suderinti atvykimo į vietą laiką ir paslaugų poreikį.

Konsultacijos atvykus į vietą:

Konsultacija administracijos atstovams ar krizių valdymo komandai;
Grupinės konsultacijos darbuotojams, susijusiems su atveju;
Individualios konsultacijos įvykio labiausiai paveiktiems asmenims.

*Nepilnamečiai asmenys konsultuojami tik su tėvų arba globėjų sutikimu.

TĘSTINĖ PAGALBA PO KRIZINIO ĮVYKIO

Tęstinė pagalba

Suteikiama iki 5 val. individualių ir (ar) grupinių konsultacijų. 

Tęstinės konsultacijos gali vykti nuotoliniu būdu arba paveiktam (-iems) asmeniui (-ims) atvykus į mobiliųjų komandų paslaugas teikiančių specialistų darbo vietą ar kitą su paveiktu (-ais) asmeniu (-imis) sutartą vietą. 

Pakartotinis kontaktas

Praėjus ne mažiau 14 dienų  po paslaugos sutekimo atliekamas pakartotinis skambutis. Susisiekiama aptarti, kurie krizės valdymo veiksmai pavyko, ką dar būtų galima padaryti, ar yra tęstinės specializuotos pagalbos poreikis. Iš paslaugos gavėjo gaunamas paslaugos įvertinimas.

Psichologinių krizių pagalbos centro atstovas atsiunčia apklausos anketą, siekiant įvertinti MPKĮK teikiamas paslaugas ir užtikrinti Psichologinių krizių pagalbos centro kokybišką darbą.